30 Nisan 2014 Çarşamba

Fas Gezisi

2 arkadaşımla birlikte vizesiz ülkelere bakarken Fas'a gitmeye karar verdik. Yaklaşık 20 gün öncesinden planlayıp 12-19 Nisan arasında gezimizi gerçekleştirdik. Uçak bileti yaklaşık 1400 tl tutuyordu. Thy fiyatı biraz daha fazlaydı, Air Royal Maroc ile gidip geldik. Uçak biletini ücret vermeden kart kampanyaları ile aldığımız için maliyet açısından uygun bir tatil oldu. Bilet ve tatil fırsatları ile ilgili detaylı bir yazı yazacağım.

Kısaca gerekli bilgiler

* Para Birimi: Dirhem
1 Euro : 11 dirhem
1 Dolar : 8 dirhem Hava alanında kur biraz daha düşük, 50 euro bozdurduk ama görevli 400 euro bozdurursam kuru yüksek yapacağını söyledi, kabul etmediğimde anlamadığım bir şekilde ısrar etti :) biraz sesli hayır deyince bıraktı.

* Ulaşım
Taksi fiyatları oldukça uygun, 2 çeşit taksi bulunuyor, kücük ve renkli taksiler "Petit" büyük mercedesler ise Grande oluyor. Petit taksi işinizi görür. Yalnız taksimetre açmazsa pazarlık yapın, en kötü ihtimalle söylediğinin yarısını söyleyin. 6 km lik bir mesafe için 15 dirhem tutmuştu taksimetre.

Tren sistemi oldukça gelişmiş, 1. sınıf biraz daha yüksek ücretli ama farkı vermeye değiyor.
Bu siteden saatleri öğrenebilirsiniz http://www.oncf.ma/Pages/Accueil.aspx

Otobüs sitesi için de burayı kullanabilirsiniz, http://ctm.ma/ son gün agadirden kazablankaya geldik, premimum sefer vardı 220 dirheme, ancak diğer firmalarda 130 a kadar düşüyordu fiyat.

* Satıcılar epey ısrarcı, halk yoksul, ama güvenlikle ilgili sorun olmuyor.

* Yemeklerde sorun yok ama hijyen açısından titizseniz sorun olabilir. Peçete ve ıslak mendil götürün yanınızda :)

* Pazarlık yapın kesinlikle, yarısından daha az bir fiyat söyleyin. Hatta kalsın deyip devam edin, büyük ihtimalle kabul edeceklerdir söylediğiniz fiyatı.

Gezi Yazısı

Saat 22.00 civarı Muhamed 5 hava alanına iniş yaptık. Maalesef pasaport kontrolünde 1 saatten fazla zaman harcadık. Uçakta bilgi kartı vermişlerdi, görevli bunu alıyor. Tren ile şehir merkezine geçtik. Casa voyageur veya Casa Port oluyor şehir merkezi. Gar çıkışı taksiler sizi karşılıyor zaten. Menzil otelde kaldık ama çok temiz olduğunu söyleyemem, 200 dirhemdi fiyat.
1.  1. Gün
Sabah 9 gibi kalkıp, Hasan 2 camiine gitmek için yola çıktık. 10 dakika sürdü taksi ile. Giriş 10 Euro. Müslüman olmayanların girebildiği nadir camilerden. Dünyanın en büyük camisi, minaresi 200 metre uzunluğundaymış. Epey ihtişamlı iç mimarisi, minaresi kare şeklinde, biraz kilise görünümü anımsattı bana iç görünümü.
Bu cami belki de Casablanca da görülmesi gereken tek yer. Hemen caminin devamında atlas okyanusuna kıyısı olan kordon boyu ve eski çarşısı da görülebilir belki.
Otele dönüp çantalarımızı alıp 1 gibi Rabat şehrine geçiyoruz. Rabat başkent ve Casablanca’ya göre daha derli toplu ve resmi bir şehir. Akşam fez e geçmemiz gerektiği için. Gar çıkışında bir taksici ile anlaşıp 2 saatlik bir şehir turu için 200 dirheme anlaştık. Kral V. Muhammed’in anıt mezarını,  12. Yydan kalma Udaya’yı gezdik. Büyük surlar içinde kalmış bir şehirdi. Daha sonra eski şehirdeki mavi evlerin bulunduğu şehrin yüksek yerleşim yerine gittik. Evlerin renkleri ve şehre olan manzara güzeldi.
Saat  17.00 gibi fez e geçmek için yola çıktık. 3 saat süren yolun ardından fez e geldik. 3 milyonluk bir şehir. Burada da şehir eski şehir(medina) ve yeni şehir olarak ayrılıyor. Otelimiz eski şehir tarafındaymış, harita olmasına rağmen bulmak epey zor. Taksi eksi şehir girişine kadar gidebiliyor. Daha sonra ise size kalmış, akşam olduğu için bulmamız imkansızdı. Etrafımızı çocuklar sardı, 10-20 dirhem vererek oteli bulmanıza yardım edebilirler. El Bacha otelinde kaldık. Eski tarzda dekore edilmiş, çalışanlar güler yüzlü ve yardımseverdi.
       2. Gün
Otelin terasında kahvaltı yaptıktan sonra binlerce sokağın iç içe geçtiği, araç olmayan dar sokaklarda kaybolmak için yola çıktık. Büyük bir çarşı gibi olan şehirde her sokakta onlarca küçük dükkanlar mevcut. Protez diş satan dükkan bile gözüme çarptı. Telefonların haritasıyla yol bulmayı çözdüğümüz için akşama kadar sokaklarda dolaştık. Deri atölyelerinde deri yapma sürecini izledik. Koku çok kötü olsa da alışıyorsunuz. Deri ürünlerinin fiyatları çok iyi, ancak temiz olmadığı malum. Kadınlar alıverişte çok vakit harcayabilir. Yerel kıyafetlerden aldık Berberilerin giydiği, 200 dirheme. 2000 e yakın dükkan bulunuyormuş burada. Sokaklarda portakal suyu satanlar, hazır yemekler bulunuyor. Eski bir medresenin işlemeleri çok güzeldi. Ben girdim ama namaz kılmayanlar için belli saatlerde giriş vardı.  Akşam bir restoranda Tajin yedik. Kuru erik ve bademle sunulan et, o kadarda tatmin etmedi. Ama denemekte fayda var, kuskusu da beğenmedik biz. Akşama kadar yürüdüğümüz için yorulduk, cafelerde nane çayı ve kahve içebilirsiniz. Nane çayı güzeldi.  Fez e kesinlikle gelmek gerekir diye düşünüyorum.
Gece 2 de trenle Marrekesh’e geçeceğiz.

3.    3.  Gün

Trende fazla kişi yoktu, 1. Sınıf koltuklarıda rahat olduğundan yol boyu uyuduk diyebilirim. 11 gibi şehre gelip otele yerleştik. Riad Villa Mouassine otelin adı, yine eski şehirde. Ama El Fna meydanına yakın. Günlüğü 15 euroydu.
Burada ilk gün meydana giderek başladık. Gündüzleri meydan biraz daha sakin, yılan oynatanlar, maymunla fotoğraf çektirenler, kına ile dövme yapanlar var. Ve hemen her yerde portakal suyu satıcıları var. Yılanlara bakayım diye yaklaşınca bi anda boynunuza yılanı atabilirler J Böyle oldu bize, fotoğraf çektirip bahşiş veriyorsunuz. Biraz korkudan 100 dirhem verdik ama 20 de yetiyormuş sonra fark ettik J
Yol yorgunluğu ve sıcak da bastırınca otele dönüp 1-2 saat uyuduk. Akşam çıktığımızda meydan daha güzeldi. Müzik çalıp eğlenen yerel halk, açıkta yemek yapıp satanlar. Akşam yemeğini burada yedik. Fena sayılmazdı. Daha sonra meydanı gören bi cafeye çıktık. Manzara gerçekten çok güzeldi.
       4. Gün
Ertesi gün 1 saatlik deve turuna gittik, Bahia ve Badi sarayına, Kutubiye camisine, Şehrin geçmişten bugüne fotoğraflarının olduğu müzeye gittik. Akşam üstü okyanus kıyısındaki Agadir şehrine geçtik. Tatil yörelerine benzeyen modern bir şehir. Açıkçası gitmeye gerek yok gibi, deniz tatili yapmak için ülkemiz çok daha iyi. Ama günü birlik görülebilir. Akşam çıkıp bu kez McDonalds da yemek yiyip, sahilde biraz gezip, cafelerde oturduk.
        5. Gün
Son günümüz burada, Cuma günü olduğu için Cuma namazına gittik, cami buraya göre farklıydı. Namaza kadar çoğunluk birlikte okuma yapıyordu. Daha sonra öğle yemeği için bir yere gittik, şansa Iraklıymış ve Türk olduğumuzu anladı. Türkiye’den direkt gelen ilk kez rastladığını söyledi. Akşam’a kadar sahilde zaman geçirip 12 de Casablancaya dönüş yaptık. Sabah 10 uçağı ile dönüş yaptık.
Daha detaylı bilgi için iletişime geçebilirsiniz.